205
Návrhové středisko – Design Centrum
V přátelském prostředí toulouského design centra jsme také navázali kontakty, které jsme mohli pak prohlubovat
i v následujících letech po založení MCDC v Rožnově.
Závěr pobytu v Toulouse DC byl věnován seznámení se s podmínkami a provozem nového Motorola DC (Toulouse DC
bylo tehdy rok v provozu, vzniklo odštěpením z ženevského DC). Tyto podmínky provozu měly být inspirací pro pro-
jekt vzniku Motorola DC v Rožnově.
Při závěrečných jednáních s představiteli Motoroly jsme dostali následující dva náměty na úkoly směřující k založení
MCDC v Rožnově. Prezentovat předvedené podmínky provozu DC vedení Tesly a vypracovat návrh projektu založení
samostatného DC pro Motorolu v Rožnově. Tento projekt už měl obsahovat konkrétní zaměření konstruktérů, jejich
pracovní podmínky, umístění pracoviště mimo areál Tesly Rožnov a podobně. Na samostatně umístěnémDCMotorola
trvala ze dvou důvodů. Provozním nedostatkem areálu Tesly v té době bylo vypínání elektřiny, klimatizace a topení
v prostorách Konstrukce IO. Silnějším argumentem pro samostatné design centrum byla myslím snaha ochránit de-
sign licenci a design know-how. Na závěr jednání byl zástupce Konstrukce požádán, aby zopakoval záměry působení
polovodičové divize Motoroly v České republice i vedení Tesly. Asi týden po návratu do Rožnova zaslalo vedení evrop-
ské divize Motoroly děkovný dopis za výsledky dosažené na prezentační cestě úrovně designu představitelem Kon-
strukce IO Tesly. Stálo tam, že tato mise splnila na 150 % cíl přesvědčit vedoucí designu Motoroly o technické úrovni
Konstrukce IO Tesly a výhodnosti jejich případného využití pro Motorolu.
Následně byly analyzovány možné prostory pro samostatné DC. Byla dojednána možnost umístění DC do prostor
horního patra Elektroprojekty v Rožnově. Vypracovaný návrh projektu vybudování Motorola DC v Rožnově splňoval
všechna v Toulouse domluvená kritéria. Projekt byl předán představitelům Motoroly v Ženevě. Dochovaná dokumen-
tace svědčí o následných jednáních, ladících tento projekt. Výsledná podoba projektu byla prezentována a předána
i obchodnímu zástupci Motoroly v Praze. V té době se ještě zvažovaly dva scénáře, možná i na sebe navazující. Zaměst-
nání konstruktérů IO v design centrech Motoroly, nebo investice do samostatného DC v Rožnově. Nakonec Motoro-
la vyjádřila finální zájem o podporu investice do založení MCDC v Rožnově. V závěru roku 1992 byly zahájeny osobní
výběrové pohovory s pracovníky rožnovské Konstrukce. 14 konstruktérů IO z Tesly bylo vybráno konkurzem vedeným
představiteli Motoroly a ti tvořili základ nově vznikajícího design centra. Následnými kroky bylo školení designérů v po-
bočkách evropských návrhových center Motoroly v Ženevě a v Toulouse.
V roce 1994 bylo oficiálně otevřeno Motorola Czech Design Centrum v Rožnově, v budově Elektroprojekty pod vede-
ním představitele Motoroly z Toulouse.
V následných letech MCDC rostlo a přebíralo i další aktivity nutné pro vývoj nových IO, jako testování, podporu vede-
ní projektu či aplikační podporu. Po deseti letech se DC rozšířilo více než trojnásobně a rozvoj pokračuje dodnes. Ale
to už je jiná kapitola…Věříme, že stejně úspěšná jako ta zakládající…
Josef Halamík